Výchovný poradce
Mgr. Radka Kubínová
Konzultace
Úterý 13.30-14.30
Domov mládeže číslo dveří 322
Náplň činnosti výchovného poradce
Specifické poruchy učení – SPU
Pojem specifické vývojové poruchy učení se používá pro označení poruch v oblasti čtení, matematických schopností, psaní a pravopisu. Svou povahou patří do poruch endogenních čili vnitřních. Postihují přibližně 5 – 7 % jedinců populace. Tyto poruchy mají individuální charakter a jejich vzniku předchází dysfunkce centrálního nervového systému (z hlediska vývoje jde o neúplně vyvinutou funkci).
V běžné praxi se můžeme setkat s dětmi, u nichž převažují obtíže ve čtení, nebo v psaní, popřípadě i v matematice, ale častěji najdeme žáka, u kterého se obtíže kombinují. Vždy platí, že SPU zasahují oblast psychiky člověka a objevují se v oblasti sociální a pedagogické. Postihují jedince i s průměrnou či nadprůměrnou inteligencí a projevují se nejčastěji na počátku školní docházky.
Žáci jsou většinou:
- hyperaktivní
- neobratní
- nesoustředění
- mají potíže v učení
- vyžadují zvýšenou lékařskou a pedagogickou péči
- inteligence není snížena, je v normálu
Pro zohlednění těchto poruch při přijímacích zkouškách i v průběhu studia na naší škole je potřeba vyšetření z psychologické poradny.